ساختار پایان نامه
همه پایان نامه ها دقیقاً یکسان ساخته نشده اند – شکلی که تحقیقات شما در پیش می گیرد به محل ، رشته ، موضوع و روش شما بستگی دارد.
به عنوان مثال ، رساله ها در علوم انسانی اغلب بیشتر شبیه یک مقاله طولانی هستند ، و یک بحث کلی را برای حمایت از یک پایان نامه مرکزی ، با فصل هایی تنظیم شده در اطراف موضوعات مختلف یا مطالعات موردی ، ایجاد می کنند.
اما اگر در علوم یا علوم اجتماعی تحقیقات تجربی انجام می دهید ، رساله شما باید به طور کلی شامل تمام عناصر زیر باشد. در بسیاری از موارد ، هر یک فصل جداگانه ای است ، اما گاهی اوقات ممکن است آنها را ترکیب کنید. به عنوان مثال ، در انواع خاصی از علوم اجتماعی کیفی ، نتایج و بحث به جای تفکیک با یکدیگر بافته می شود.
ترتیب بخشها نیز می تواند بین رشته ها و کشورها متفاوت باشد. به عنوان مثال ، برخی از دانشگاه ها توصیه می کنند که نتیجه گیری باید قبل از بحث صورت گیرد.
اگر در نحوه ساختار پایان نامه یا پایان نامه خود شک دارید ، همیشه دستورالعمل های گروه خود را بررسی کنید و با استاد راهنمای خود مشورت کنید.
صفحه عنوان
صفحه اول سند شما حاوی عنوان پایان نامه ، نام ، گروه ، موسسه ، دوره تحصیلات و تاریخ ارسال شما است. گاهی اوقات همچنین شامل شماره دانشجویی شما ، نام استاد راهنما و آرم دانشگاه است. بسیاری از برنامه ها شرایط سختگیری برای قالب بندی صفحه عنوان پایان نامه دارند.
سپاسگزاریها
بخش تقدیرنامه ها معمولاً اختیاری است و به شما فرصتی می دهد تا از همه کسانی که در نوشتن پایان نامه به شما کمک کردند تشکر کنید. این ممکن است شامل سرپرستان ، شرکت کنندگان در تحقیقات شما و دوستان یا خانواده ای باشد که از شما حمایت می کنند.
چکیده
چکیده خلاصه ای از پایان نامه شماست که معمولاً حدود 150-300 کلمه است. وقتی بقیه پایان نامه را تمام کردید ، باید آن را در انتها بنویسید. در چکیده ، مطمئن شوید که:
موضوع اصلی و اهداف تحقیق خود را بیان کنید
روشهایی را که استفاده کردید شرح دهید
خلاصه نتایج اصلی
نتیجه گیری خود را بیان کنید
اگرچه چکیده مقاله بسیار کوتاه است ، اما قسمت اول (و گاهی اوقات تنها قسمت) پایان نامه شماست که مردم می خوانند ، بنابراین مهم است که آن را درست تصحیح کنید. اگر در تلاش برای نوشتن یک چکیده قوی هستید ، راهنمای ما در مورد چگونگی نوشتن چکیده را بخوانید.
فهرست مطالب
در فهرست مطالب ، تمام فصل ها و زیرعنوان های خود و شماره صفحه آنها را لیست کنید. صفحه محتویات پایان نامه ، نمای کلی از ساختار شما را به خواننده ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا به راحتی سند را مرور کنید.
تمام قسمت های پایان نامه شما باید در فهرست مطالب ، از جمله ضمائم باشد. اگر از سبک های عنوان استفاده می کنید می توانید به صورت خودکار در محتویات جدول ایجاد کنید.
لیست ارقام و جداول
اگر در پایان نامه خود از جداول و شکل های زیادی استفاده کرده اید ، باید آنها را در یک لیست شماره گذاری شده قرار دهید. با استفاده از ویژگی Insert Caption در Word می توانید به صورت خودکار این لیست را ایجاد کنید.
لیست اختصارات
اگر در پایان نامه خود از اختصارات زیادی استفاده کرده اید ، می توانید آنها را در یک لیست مخفف شده با الفبا قرار دهید تا خواننده بتواند به راحتی معانی آنها را جستجو کند.
واژه نامه
اگر از اصطلاحات بسیار تخصصی زیادی استفاده کرده اید که برای خواننده شما آشنا نیستند ، بهتر است یک واژه نامه نیز ذکر کنید. اصطلاحات را به ترتیب حروف الفبا لیست کنید و هر اصطلاح را با شرح مختصر یا تعریف توضیح دهید.
ساختار پایان نامه: فصل اول(کلیات پژوهش)
مقدمه
در مقدمه ، موضوع ، هدف و ارتباط پایان نامه خود را تنظیم می کنید و به خواننده می گویید که در بقیه پایان نامه چه انتظاراتی دارد. مقدمه باید:
موضوع تحقیق خود را تعیین کنید ، و اطلاعات لازم را برای زمینه سازی کار خود ارائه دهید
تمرکز را کم کنید و دامنه تحقیق را مشخص کنید
درباره وضعیت تحقیقات موجود در مورد موضوع بحث کنید ، و نشان دهید ارتباط کار شما با یک مسئله یا بحث گسترده تر است
سوالات و اهداف تحقیق خود را به روشنی بیان کنید
یک نمای کلی از ساختار پایان نامه خود ارائه دهید
همه چیز در مقدمه باید واضح ، جذاب و مرتبط با تحقیقات شما باشد. در پایان ، خواننده باید درک کند که چرا ، چرا و چگونه تحقیقات شما. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید ، راهنمای ما در مورد نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه را بخوانید.
ساختار پایان نامه: فصل دوم (بررسی ادبیات / چارچوب نظری)
قبل از شروع تحقیق ، باید یک بررسی ادبیات انجام می دادید تا درک کاملی از کار دانشگاهی که قبلاً در مورد موضوع شما وجود دارد ، بدست آورید. این یعنی:
جمع آوری منابع (به عنوان مثال کتاب ها و مقالات مجله) و انتخاب مناسب ترین آنها
ارزیابی و تحلیل انتقادی هر منبع
ترسیم ارتباطات بین آنها (به عنوان مثال مضامین ، الگوها ، درگیری ها ، شکاف ها) برای بیان یک نکته کلی
در فصل یا بخش بررسی ادبیات پایان نامه ، شما نباید فقط مطالعات موجود را خلاصه کنید ، بلکه یک ساختار و استدلال منسجم ایجاد کنید که منجر به یک پایه یا توجیه روشن برای تحقیقات خود شود. به عنوان مثال ، ممکن است هدف نشان دادن چگونگی تحقیقات شما باشد:
خلا موجود در ادبیات را برطرف می کند
یک تئوری یا روش جدید می گیرد
راه حلی برای مسئله حل نشده پیشنهاد می کند
بحث نظری را پیش می برد
دانش موجود را با داده های جدید ایجاد و تقویت می کند
مرور ادبیات اغلب مبنایی برای یک چارچوب نظری می شود ، که در آن شما تئوری ها ، مفاهیم و مدل های اصلی تحقیق خود را تنظیم می کنید و تحلیل می کنید. در این بخش می توانید به سوالات تحقیق توصیفی در مورد رابطه بین مفاهیم یا متغیرها پاسخ دهید.
ساختار پایان نامه: فصل سوم(روش شناسی)
فصل یا بخش روش شناسی نحوه انجام تحقیقات خود را توصیف می کند ، که به خواننده شما اجازه می دهد اعتبار آن را ارزیابی کند. شما باید به طور کلی شامل موارد زیر باشید:
رویکرد و نوع تحقیق کلی (به عنوان مثال کیفی ، کمی ، تجربی ، مردم نگاری)
روش های جمع آوری داده های شما (به عنوان مثال مصاحبه ، نظرسنجی ، بایگانی)
جزئیات اینکه کجا ، چه زمانی و با چه کسی تحقیق انجام شده است
روش های تجزیه و تحلیل داده ها (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل آماری ، تحلیل گفتمان)
ابزار و موادی که استفاده کرده اید (به عنوان مثال برنامه های رایانه ای ، تجهیزات آزمایشگاهی)
بحث در مورد موانعی که در انجام تحقیق با آن روبرو هستید و چگونگی غلبه بر آنها
ارزیابی یا توجیه روشهای شما
هدف شما در این روش ، گزارش دقیق کارهایی است که انجام داده اید و همچنین متقاعد کردن خواننده مبنی بر اینکه این بهترین روش پاسخگویی به سوالات یا اهداف تحقیق شماست.
ساختار پایان نامه: فصل چهارم(یافته ها)
در مرحله بعد ، شما نتایج تحقیقات خود را گزارش می دهید. می توانید این بخش را پیرامون سوالات فرعی ، فرضیه ها یا مضامین تنظیم کنید.
ساختار پایان نامه: فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)
در برخی از رشته ها ، بخش نتایج به شدت از بحث جدا شده است ، در حالی که در برخی دیگر این دو ترکیب می شوند. به عنوان مثال ، در روش های کیفی مانند مردم نگاری ، ارائه داده ها غالباً همراه با بحث و تحلیل بافته می شود.
با این حال ، در تحقیقات کمی و تجربی ، نتایج باید جداگانه ارائه شود قبل از اینکه در مورد معنای آنها بحث کنید:
هر نتیجه مربوطه را به طور خلاصه بیان کنید ، از جمله آمار توصیفی مربوطه (به عنوان مثال میانگین ها ، انحراف معیارها) و آمار استنباطی (به عنوان مثال آمار آزمون ، مقادیر p).
به طور خلاصه بگویید که چگونه نتیجه به سوال مربوط می شود یا اینکه فرضیه مورد تأیید است.
اگر آنها به خواننده کمک می کنند نتایج شما را درک کند ، جداول و ارقام را وارد کنید.
همه نتایجی را که مربوط به سوالات تحقیق شما هستند گزارش کنید ، از جمله هر کدام که انتظارات شما را برآورده نکرده باشد
شامل تفاسیر ذهنی یا حدس و گمان نباشید.
داده های اضافی (شامل اعداد خام ، پرسشنامه کامل یا متن مصاحبه) می توانند به عنوان ضمیمه وارد شوند.