پروژه و تحقیق
تحقیق
تحقیق و پژوهش فرآیندی برنامه ریزی شده است که برای پی بردن به مسائل جدید و یا حل مشکلات علمی انجام می گیرد. در دنیای امروز پژوهش و تحقیق یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می شود. تحقیق و پژوهش بر اساس هدف و معیارهای متعدد به چند دسته مختلف تقسیم بندی شدهاند که در ادامه به تفصیل بیان شدهاند.
روش های تحقیق بر اساس هدف
تحقيق بنيادى:
این نوع تحقیق، به منظور ارائه نظريه هاى جديد علمى و گسترش عـلوم در زمينه هاى مختلف صورت مى پذيرد. اين نوع تحقيق با هدف پروراندن نـظـريـه هـاى عـلمى از طريق روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوریها و نظریهها صورت مى گيرد و به كـاربـرد ايـن يـافـتـه ها در صحنه عمل و واقعيت كمتر توجه مى شود. پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق مبانی علوم مختلف کمک کرده و در دراز مدت امکان گسترش مرزهای دانش بشری را فراهم می آورند. تحقیق بنیادی به دو دسته نظری و تجربی تقسیم میشود. تحقیق بنیادی نظری از روشهای استدلال عقلانی و قیاسی استفاده میکند و بر پایه مطالعات کتابخانهای انجام میشود. تحقیق بنیادی تجربی از روشهای استدلال استقرائی استفاده میکند و بر پایه روشهای میدانی انجام میشود.
تحقیق کاربردی:
این نوع تحقیق با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور حل سريع مسائل و مشكلات، و بهبود رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود. معمولا نیاز به انجام پژوهش های کاربردی زمانی احساس می شود که روش ها و اطلاعاتی که در اختیار داریم برای حل برخی از مشکلات موجود کافی نیست. در تحقيق كاربردى، محقق يافته هاى تحقيق بنيادى را در صحنه عمل مى آزمايد. بنابراين، تحقيق كاربردى بر خلاف تحقيق بنيادى كه جنبه نظرى دارد، بيشتر به سمت پديده هاى واقعى و مـسـايـل عـملى معطوف است.
روش های تحقیق بر اساس نحوه گردآوری داده ها
تحقیق توصیفی:
تحقيق توصيفى شامل مجموعه روش هايى است كه هدف از آن ها توصيف كردن پـديـده يـا پـديـده هاى مورد بررسى است. مطالعه توصیفی شامل جمع آوری و ارائه منظم داده ها است تا تصویر روشنی از یک موقعیت خاص بدست آید . دراين نوع تحقيق، توصيف و معرفى پـديده مورد نظر از طريق بر شمردن ويژگى ها، ابعاد و حدود آن پديده صورت مـى پـذيرد. بـنـابـراين، در يك تحقيق توصيفى، محقق الزاما در پى كشف و توضيح روابط و همبستگى ها و نيز آزمودن فرضيه ها و پيش بينى حوادث و رويدادها نيست بلكه توجه او بيشتر در جهت توصيف و گزارش نويسى از موقعيت ها و وقايع بر اساس اطـلاعاتى است كه بيشتر جنبه وصفى دارد.
تحقیق آزمایشی:
تحقيق آزمايشى روشى نظام دار و منطقى براى پاسخ دادن به پرسش پژوهشى است. تحقيق آزمايشى روشى را براى آزمودن فرضيه فراهم مى كند. پس از آنكه پژوهشگران مسئله اى را تعريف كردند، براى آن يك پاسخ آزمايشى يا فرضيه پيشنهاد مى كنند. آنان فرضيه را مى آزمايند و براساس رابطه ي ميان متغيرى كنترل شده اى كه مشاهده كرده اند، آنها را تأييد يا رد مى كنند. در روش تحقيق آزمايش هدف جمع آورى اطلاعات در خصوص ً متغير وابسته مي باشد و چون معمولا سطح جامعه ي آمارى به نسبت ساير روش ها به جهت هدف تحقيق بسيار گسترده تر و وسيع تر است، لذا از روش تحقيق آزمايشى به عنوان يك روش خرد نام برده مى شود كه سعى مى كند از جامعه ي آمارى پردامنه ي خود جامعه اى با استفاده از نمونه گيرى هاى تأييد شده مشخص سازد و اطلاعات را از آن بدست آورد و به كل جامعه ي آمارى تصميم دهد.
پروژه کلاسی و نرم افزاری
پروژه کلاسی و پروژه های نرم افزاری امری مهم در دانشگاه محسوب میشود که قطعا دانشجویان عزیز در طول ترم تحصیلی با آن برخورد کرده اند. پروژه هایی که در این گروه قرار میگیرند شامل تحقیق موضوعی، پروژه نرم افزاری، شبیه سازی، تحلیل آماری، پیاده سازی مقاله، مقالات کلاسی و غیره هستند که جهت یادگیری عمیق تر و دقیق تر مطالب توسط اساتید تعریف میشوند. مسلما به دلیل گستردگی و تنوع موضوعی، برخی دانشجویان ممکن است در انجام این پروژه ها با مشکل مواجه شوند. تیم تخصصی مشاوران طلایی در تمامی رشته های گروه فنی و مهندسی، علوم تجربی و علوم انسانی همواره در خدمت دانشجویان عزیز است تا آنها را در به سرانجام رساندن پروژه های خود یاری کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.